"Men hästsport är ju mesigt"

När man nämner för en medelsvensson att man är ryttare eller håller på med hästsport, är den vanligaste kommentarerna: "ridning är mesigt", "vem som helst kan sätta sig på en häst och göra det där" eller "ridning räknas inte som en sport". 
De som ger dessa kommentarer är oftast fotbollsspelare, basketspelare osv.. 

Jag har aldrig riktigt fattat vad det är som gör hästar och ryttare mesiga. 
Jag som fälttävlansryttare, utsätter mig och min häst för en stor risk varje gång jag rider an mot ett fast hinder. Missbedömmer jag avståndet till hindret, och taxerar fel, eller Missbedömmer storleken på hindret kan både jag och min häst skada oss allvarligt. Folk dör i sporten! Fortfarande mesigt? 
Är din lagkamrat tio gånger större än dig och 500kg tyngre? 

Ett ekipage måste ha fullständig tillit till varandra och samarbeta. Skulle du kunna lita på någon så mycket att du gör något du är osäker på för att din lagkamrat säger att du klarar det? 

Hästar är otroligt modiga, helt fantastiska djur! 

Om du fortfarande tycker vi är töntiga, klicka in på http://youtu.be/eufCY8KHuMA och titta på videon. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0