Dressyrträning VIDEO

Jag är ursprungligen hoppryttare, för att sedan bli terrängryttare. Har insett att oavsett vilken gren man håller på med så finns det en gemensam viktig faktor, DRESSYR. 
 
När man tävlade ponny så va det väl bara att gasa på banan, det funkade väl oxå. Men när jag gick upp och började rida Nimbus, min föredetta D-ponny (får skriva ett inlägg om honom snart) som var ponny till måttet men som en häst att rida, om ni förstår vad jag menar. För att kunna hoppa honom bra, var jag tvungen att ha ordning på dressyren. Till en början va det bara tråkigt tragglande för att kunna hoppa, men när man börjar få ordning på det, åååh det är så underbart. Det är som att dansa! När man känner att man har ingenting i handen, hästen lyder din minsta vink och bara väntar på att få jobba mer. Det är samarbete! 
Det är ju även så att en häst hoppar mycket bättre om den är lösgjord. När jag säger dressyr, menar jag inte en massa avancerade rörelser och hög form osv, det behöver inte handla om det. Det en hopphäst behöver är lösgörande rörelser, ex skänkelvikning & att kunna gå lång och låg med spänstiga steg. En samlande rörelse är ex. öppna. 
 
När jag märkte vad dressyren sedan gjorde för hoppningen, la jag mycket mer vikt på dressyren. 
Vilket har gjort att jag satsat stenhårt på dressyren på Mimmi från början, har sparat mig så mycket energi!
 
Ett klipp från i somras då vi var och tränade för Carina, min dressyrtränare! Enjoy!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0