Täcka hästen

Det här med täcken är en never ending diskussion. Att lägga täcken på hästarna högt och lågt verkar vara det roligaste vi hästmänniskor vet?! Förutom jag? 
 
Åker man förbi en häst i dagens läge så ligger det minst ett täcke på hästen. I vissa fall två. Vissa har paketerat in hästen i ett täcke med hals och har boots eller skydd på hästen i hagen. Nu vid denna tiden på året förstår jag, då hästen antagligen är klippt. Men i början av september månad? Varför? Är ni rädda att ni behöver borsta lite mer om hästen har rullat sig i hagen?
 
Min häst går än så länge utan täcke, då hon inte är klippt än. Då behöver hon ju faktiskt inte ett täcke på sig. Pälsen är så fet ändå, så regnar det blir hon inte kall, då det feta lagret gör att vattnet bara rinner av. Dock behöver jag klippa henne, men har inte hunnit med... Men då kommer jag bara täckesklippa henne, för att hon inte ska bli nedkyld kring njurpartiet lika lätt. Verkar som att de flesta helklipper sina hästar idag? Det undrar jag oxå varför. En riktigt hårt jobbande tävlingshäst (nej inte ni som tävlar lätt klass, utan de som går svår klass) kan behöva helklippas. Samt hästar som har väldigt tjock päls, vilket gör att de tar lång tid för de att torka vilket leder till att den blir nedkyld. 
 
När du funderar över om din häst behöver klippas kan du ställa dig själv följande frågor:
• Hur ofta tränas hästen så den blir ordentligt svettig?
• Var rids den oftast, utomhus eller i ridhus?
• Vilken temperatur är det i stallet och hur mycket går hästen i hagen?
• Hur mycket extra arbete och pengar är jag beredd att lägga ner på att ersätta den avklippta pälsen med täcke, både ute och inne?
 
Vill ha era åsikter och tankar kring detta, så skriv en kommentar :)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0